Pentas Hidup: March 2011

Misteri Roh Dan Fokker 50

http://gambaronline.com/images/2010/09/gambar_hantu.jpg
Kisah ini benar-benar berlaku dalam tahun 1995. Berita ini telah terpampang di dada akhbar Berita Harian. Mesti anda ingat Kapal Terbang Fokker 50 yang telah terhempas di Tawau,sabah. Salah seorang penumpang fokker ialah kawan aku sendiri. Waktu itu aku berada di damansara, sedang menonton Tv. Dikalangan kawan-kawan ku yang menetap di apartment kebanyakan nya budak sabah.
Semasa Kami menonton Berita TV itu aku dan seorang rakan mentertawakan Berita mengenai kapalterbang yang terhempas di tawau, Sabah. Dengan sepontan jer aku menjawab mesti rumah kau ada di situ,, ranap dah terkena fokker tue", aku dan seorang rakan ku tertawa berdekah-dekah.
Lepas habis jer menonton berita tv , Aku san kawan ku mengajak membuat panggilan telefon ke klang.
Kawan ku menyampaikan berita yang si Emy dah meninggal kapalterbang yang di naiki telah terhempas di tawau sabah. Lepas aku mendengar cerita hati ku menjadi pilu terus menangis. Entah kenapa hati ku hiba sangat.

Sebenar dah dua minggu aku tinggalkan kawan Emy, Gara-gara perangai nya yang suka sangat bersosial apa lagi selalu menghisap ganja dan terikut ikut dengan budak liar. Daripada aku terikut atau terjebak lebih baik aku tinggal dengan kawan ku sekampung dengan ku, lagipun kawan ku tidak mau membawanya kerana perangai buruk nya itu, Pada masa itu kawan aku ini l telah menyelamatkan aku dari terus bersamanya. Tapi hakikat aku tak pernah ikut apa yang di buatnya.Emy bukan seagama dengan ku setau aku berdarah campur.

Disinilah bermulanya cerita aku, aku mengikut kawan-kawan ku ke klang. Kami merancang bermalam di sana , lama tak lepak dengan kawan-kawan lama sejak kami bekerja di damansara. Malam tu entah, kenapa hati ku terasa lain. Aku pun bertanya dengan kawan yang telah lama tinggal di situ mengenai mendiang Emy. sebelum dia mati, ada tak dia Si Emy cari aku. Si H menjawab memang selama ini si Emy berusaha mencari aku. Sebelum dia mati dia nekad nak cari aku sampai ketemu. Dan si H mencerita lagi sejak si Emy pergi Taman, tempat mereka selalu lepak seakan-akan dia turut serta dan seakan-akan bayangnya menjelma di situ.
Aku tiba-tiba menjadi takut. Sebenarnya kawan-kawanku yang lain juga ketakutan. Hostel Flat yang mereka duduki sekarang di hantui oleh roh Emy seolah-olah berlegar kekawasan itu.
Malam itu setelah penat berborak-borak kami semua tidur dalam satu bilik apa lagi ada yang tidur di bawah. Dan aku pulak tidur sekatil dengan kawanku.
Malam tu hati aku gelisah sangat , takut pun masih terasa.Tiba-tiba sayup-sayup aku terdengar nama ku di panggil "yan..." lantas aku terkejut dan terus menyalakan lampu. kedengaran bunyi pagar kat luar macam kena rempuh oleh seseorang. Jam menunjukkan pukul 2 pagi aku tak dapat nak lelapkan mata. Macam-macam yang aku bayangkan.Pagi itu aku tak dapat tidur hingga ke pagi. Awal-awal pagi lagi aku dan kawan-kawanku berangkat balik ke Damansara.
Sejak aku balik dari klang, suara itu terngiang-ngiang di cuping telinga aku memanggil nama ku.

"Yan.. kenapa kau tinggal kan aku...," Walaupun di saat aku keseorangan atau pun bersama Teman-teman.
Kawan-kawanku ketakutan dengan gelagat aku yang kadang-kadang bercakap sendirian.
Kawanku mengajak supaya aku pergi berubat dengan Makcik di seberang sana yang tidak jauh dari tempat kami diam .Semasa aku nak melangkah berjalan kaki aku terdengar teriakan yang kuat darinya.. Seolah-olah menghalang aku dari pergi berjumpa Makcik itu. Bila aku menoleh kearah kawan-kawan ku yang lain seolah-olah mereka tidak mendengar suara tadi.Aku menahan rasa takut .. dengan tabah aku terus melangkah tidak memperdulikan jeritan tadi yang hanya aku seorang dapat mendengarnya. Setelah sampai di rumah Makcik. Kami di pelawa masuk.
Makcik A mengeluarkan perkakas perubatan nya. Semasa makcik yang nak mengubat aku itu tengah membelah limau kasturi. Tangannya seolah-olah ditolak.Makcik tu pun berkata Benda tu cuba menolak tangannya.

Aku teringat kata-kata kakak yang satu tempat kerja dengan aku dulu. Roh tak boleh kena limau, kalau kau perah kat atas darah orang yang baru mati mereka mesti terasa pedih dan tersiksa.

Makcik itu pun memberi sirih untuk di makan sebelum makan baca selawat nabi dulu. Pelik juga fikir aku ringkas ,macam itu jer.. aku pun balik kerana di fikiranku tiada lagi benda tu mengekori aku.
Masa itu tiada lagi suara Roh itu kedengaran . Aku menjangka, mungkin dia tak mengganggu aku lagi.
Tapi jangkaan aku melesit. Malam tu suara itu masih mengganggu,Kali ini suara nya sikit keras tidak berlembut seolah-olah memarahi aku. aku seakan akan mau gila di buatnya.
Berat badan ku mula menyusut sebab tak ada selera nak makan. Tiba-tiba kawan sekampungku bersuara.
Lebih baik kau balik jer.. berubat cara kampung aku takut pulak ko jadi gila kena benda nie, mana tau. Balik jer la.." cadang kawan ku.
Bila ku fikir-fikir yer lebih baik aku balik. Roh nie tak henti-henti mengganggu aku aku boleh tengok dari sisi mata bayangan hitam nya. Dan susuk badan yang seiras-iras kawanku.
Setelah aku balik dan kawan ku menelefon membagitau ibu ku yang aku sakit.
Setelah aku balik Ibu ku membawa ku berubat dengan kenalan nya. setelah di tengok.. Makcik tu berkata yer dia terkena ikutan Roh kawanku. sebelum mati terhempas .. Emy memjerit memanggil namaku. Aku terbayang-bayang bagaimanakah Waktu kapalterbang itu terhempas dan hangus?? allahualam, setahu kebanyakan penumpang bukannya islam.
Macam cerita aku dengar dari kawan ku. Mayat yang di temui mati rentung ada yang tak dapat di kenal pasti dan di tanam dalam satu liang lahad.

Tapi masih belum baik juga penyakit aku.
Sekarang famili aku membawa aku berubat dengan abang kepada abang ipar ku. Setelah sampai di rumah tu.Aku di suruh duduk.. Abang lok menyuruh aku melihat dan mengikut anak mata nya. Tiba-tiba badan abang Lok mengigil.. Iye" dia terkena roh.
Setelah abang Lok mengubat tiga orang yang datang tiba giliran aku pulak
Malam itu aku pun di mandikan dengan air limau bercampur air yang di bacakan surah yassin.
Sebelum itu ayat Qursi di bacakan tujuh kali .. tiba-tiba makcik kat rumah tue terlihat bayang perempuan dengan muka yang buruk keluar dari bilik perubatan.
Setelah mandi air yassin tadi abg lok memberitah , semasa aku menoleh kearah nya. Dia bukan melihat wajah ku tapi wajah perempuan dengan muka yang buruk.. dan air yassin yang aku mandi tadi seolah berbau bangkai.
Setelah habis berubat bila balik nanti aku di suruh mengamalkan zikir sebelum tidur, seboleh-bolehnya bersembahyang kerana yang mengikut aku bukan nya Roh tapi iblis yang nak menyesatkan..
Sejak aku bersembahyang aku tidak lagi mendengar suara-suara Roh iblis kadang suara lembut.. Kadang-kadang suara nya keras bila aku selalu mebaca ayat - ayat Quran..
Yang di maukan oleh roh tue dia mau aku carikan jasad nya yang telah di kuburkan dalam satu liang lahad.
Setahu aku mayatnya tidak dapat di kenal pasti kerna mati rentung.. dan tiada tanda-tanda mayat Emy di cam kerna tidak memakai satu apapun seperti rantai atau cincin..


Kisah benar Cerita diambil dari kenalan

Suami Jiran ku Perogol Anak Tirinya

Aku ni memang asal orang kampung nie.. sebelah rumah aku ni dekat -dekat so kalau saper-saper yang menjerit kat dalam rumah yang sebelah rumah mesti dengar punya. Rumah sebelah aku semua saudara mara ku. Yang sebelah rumah ni pakcik aku dah sewakan , Dari aku masih Sekolah menengah lagi. Bermacam-macam muka jiran yang baru menginap kat rumah pakcik aku tue.
Tahun lepas sepasang suami isteri pun tengah cari rumah sewa mempunyai dua anak perempuan seorang anak lelaki. Bertanya ada tak rumah sewa kat sini, jadi mak aku bagitau lah rumah sebelah tue baru jer orang dah pindah..
Selang beberapa bulan nie, suara terpekik pekik kat sebelah dah kedengaran dari mulut si isteri nya marah kan anak perempuan nya yang bernombor dua. Macam-macam lah keluar kata-kata kesat pemalas ler, apa ler.. kami orang pun kadang-kadang terkejut yer la sampai macam tue sekali..
Dan benda macam tue menjadi lali bagi kami kat sebelah rumah .. bukan siang jer bising, malam pun macam tue.
Kenapa la tak terfikir ke orang yang dekat-dekat nie. nak tidur ke aper ke. kadang-kadang di kurung nyer anak perempuan kat dalam tandas malam-malam mana tak anak gadisnya tu menjerit ketakutan.. da lampu di tutup.
Terfikir jugak kami kat rumah tue kenapa sampai hati sangat buat anak dia macam tue.
Pernah jugak mak saya tegur kenapa bising malam-malam tue. Si isteri bagi tau anak perempuan nya pemalas, buruk perangai , entah apa2 lagi.. " owh...," melopong jer mulut mak aku di bagi tau.
Bukan sekadar isteri nyer jer memukul kadang-kadang si suami pun turut memukul anak perempuan nyer, yang nombor tiga dan yang lelaki pulak tak pernah dia orang buat macam tue jarang katakan.
Dengar-dengar cerita si suami tue Ayah tiri pada tiga orang anak,
Jadi kadang-kadang terfikir jugak, mak aku bagi tau "Entah-entah dia cemburukan anak perempuan dia tak, ye lah si suami kan ayah tiri gadis tu. Anak tue kira meningkat remaja le kan..
Entah lah malas kami orang nak fikir, dah jadi biasa pulak dengar rumah tue selalu bising.
Kami sekeluarga malas nak masuk campur nanti di katakan sibuk hal orang, kadang-kadang pakcik aku kat rumah sebelah pun pernah bagi tau ayah ku kenapa rumah tue selalu bising -bising . Ayah aku pun malas nak campur.
Jadi kami orang pun dah tak kisah kalau si isteri nya kadang menjerit memanggil dan memukul anak nya. Pernah sekali terkejut beruk aku time tidur siang hari, si isteri menjerit macam bini tarzan.. Wooi.. ini dah melampau, fikir aku. Tak terfikir ke orang nak aper ke tidur ke..
Nak marah pun ader jugak.. ish diam jer sabar, Malas nak fikir lantak dia orang ler nak bising.
Mak aku pun bagi takkan pemalas macam tue sekali dia orang buat kadang di pukul. bising bukan main lagi.. aduh nak tidur pun malam-malam terganggu
Jadi lama-lama kami pun dah tak kisah dah malas lah kira lantak dia orang ler..
Balik dari kerja jer.. lepas minum salin baju aku hairan pulak , naper rumah tue sunyi.. aku bagi tau mak aku. Mak aku bagi tau dia orang dah beli rumah baru.. "O.. ," Aku pun mengganguk nganguk.. tak ada lagi la bunyi bising dan tak de orang la kat sebelah.
Tapi malam lampu letrik terpasang, eh suami dia masih pulak kat rumah nie . Mak aku bagi tau mungkin nak kemas kan barang yang masih ada.. owh.." jawab ku lagi.
Beberapa hari kemudian, aku balik kerja lepas tukar baju aku pun minum, duduk lepak depan tv dengan mak ku. Mak aku pun tiba-tiba bersuara dengan muka yang macam shock. " kau nak dengar cerita tak" pe dia" aku cakap.
"ko tau tak,Orang kat rumah sebelah tue tak pindah rupanyer, si isterinya lari dengan anak-anak nya balik kampung, rupa nya si suami nya merogol anak perempuan nyer yang selalu dia orang pukul tue", bagi tau mak aku, dengan mata nyer yang terbeliak. " Ye ker, terkejut jugak aku mendengar nyer.
Aku pernah jugak terfikir masa kenduri kahwin sebelah rumah aku.. Si isteri
nyer pun satu kenapalah tinggal kan anak perempuan dengan suami nyer jer kat umah.. masa tue.
"Aku bagi tau mak aku mana dapat citer nie" kataku. " Dari pakcik sumat ko lah" jawab mak ku.
" Mana pulak dia tau citer nie" kata ku lagi.. si isteri nya sendiri yang citerkan kat dia selama nie dia pendamkan jer hal ni, mungkin dah tak tahan lari le. Patut juga si isteri macam tertekan jer menjerit tak tentu pasal.
Dan si anak dia kena paksa , kalau tak ikut kemahuan nyer, dia pukul kan anak gadis nyer.
Yang aku fikir nie.. naper tak buat report polis... Mungkin lagi kesian ker aper ke. Entahlah..
Tapi menyampah pulak aku tengok muka suaminya yang masih tinggal kat rumah sewa pakcik aku tue..
Muka nampak baik tapi hati macam syaitan...

Erra Tidak Leka Dengan Kejayaan Salma


Dengan 80 markah, Erra Fazira dan protegenya, Salma berada di kedudukan pertama Kumpulan B Mentor 5. Sementara Edry-Iqa menduduki tempat kedua dengan 55 markah diikuti Rahim Maarof-Aiman dengan 48 markah.

Mengulas tentang kejayaan Salma pada malam ini, Erra berkata, "Alhamdullilah...Erra lihat dari persembahannya (Salma) ketika sidang media pertama hari tu, ada peningkatan.

"Tetapi masih ada benda lain yang perlu dititikberatkan dan dipertingkatkan, dan semuanya bergantung pada 'input' yang Erra terima dari orang ramai seperti abang Ramli tentang apa yang perlu diasahkan lagi.

"Tak semua lagu dia boleh bawa. Bagaimanapun kita perlu 'challenge' dia. Contohnya, dia tak berapa fasih dalam bahasa Inggeris. Tapi kita kena cabar dia. Barulah masuk Mentor ni ada ilmu yang dipelajari."

Mati Sujud Diselimuti Debu Panas



http://1.bp.blogspot.com/_AnZHfzMswdQ/TMpUpMHA-pI/AAAAAAAAAto/3Yp98IgDKWA/s1600/mbah-maridjan1.jpg





http://4.bp.blogspot.com/_AnZHfzMswdQ/TMpUojPF2RI/AAAAAAAAAtY/6q3XwQzgfkY/s1600/mbah+maridjan2.jpg




Gunung Merapi Di Yogyakarta di penuhi debu panas pada petang 26 Oktober 2010. Bahang nya semakin terasa sehingga ke Kampung Kinahrejo. Mbah Maridjan, 83 tahun adalah juru kunci Gunung Merapi bersiap-siap hendak sembahyang maghrib pada jam 6.36 masih bersolat bersama anaknya , Asih.
Aaih menjadi iman diikuti jirannya menjadi makmum termasuk Agus pembantu Mbah. Selesai solat Asih mengeluh kerana terasa bahang panas. Asih merasa berada di dalam ketuhar. Badannya berpeluh dari hujung rambut sehingga hujung kaki. Muka nya terasa terbakar. Siren tidak berhenti-henti berbunyi menandakan Gunung berapi sedang meletus.Agus, asih dan keluarga Mbah Mardijan memutuskan untuk lari menyelamatkan diri.
Saat itu Agus, Asih dan anaknya memujuk Mbha mardijan untuk turun sama " Aku tidak mau meninggalkan lereng gunung berapi" jawab Mbah sambil bersiap-siap untuk solat sunat pula.
Agus. Asih tiada pilihan serta keluarga yang lain meninggalkan rumah Mbha sebelum terlambat.
Bahang panas semakin terasa terbakar. Ketika itu belasan rumah masih berkumpul di rumah Mbah Maridjan. Masing-masing berdoa bertahlil dan bersembahyang hajat.
Sepeninggalan agus dan asih , Mbah masih bersolat di tikar sembahyang. dia menunaikan solat hajat pula. Selepas sembahyang beliau berdoa supaya tuhan melindungi dirinya dan penduduk kinehrejo daripada malapetaka letusan gunung Merapi. Selesai solat hajat wartawan Vivanews sempat berbual-bual dengan mbah maridjan seketika. Masa itu awan panas telah menyelubungi serata perkampungan di kaki gunung tersebut. Siren kecemasan terus berbunyi. Bahang panas terasa membara-bara di mana mana.
Selesai mewawancara Yuniawan turut mengajak Mbah maridjan turun bersama-sama, tetapi turut di tolak. Yuniawan turun sejauh 4 kilometer ke kem pasukan penyelamat.
Pada saat genting itu, Yuniawan bersama seorang tenaga pasukan perubatan Yogyakarta bernama Tutur mengambil keputusan untuk naik semula ke Puncak Kinehrejo untuk memaksa Mbah Maridjan supaya turun. Mereka menaiki semula kereta suzuki untuk menjemput Mbah Maridjan, Sebaik sampai kerumah Mbah, saat itulan awn panas sudah menyelubungi Rumah Mbah Maridjan. Suasana penuh dengan debu panas.Yuniawan berlari pantas memasuki Rumah Mbah Maridjan. Dalam sekelip mata Debu panas dengan Suhu 600 Darjah Celsius meruntuhkan Bumbung rumah Mbah Maridjan.
Mbah terus sembahyang dan bersujud. Debu-debu panas terus menyelimuti tubuhnya. Dia tidak menghiraukan walau tubuhnaya terbakar. Mbah terus sembahyang.
Letusan Gunung Merapi terus mewnganas. Pepohon kering tumbang, Haiwan ternakan mati bergelimpangan,,,
Beberapa jam kemudian pasukan penyelamat turun bagi mencari mangsa dalam tragedi itu.
Mereka menemui kereta Suzuki yang di naiki Tutur dan Yuniawan berada di luar rumah Mbah di selimuti Debu.
Pintu penumpangnay terbuka dan abu awan panas memenuhi ruang kereta tersebut.
Dapur rumah Mbah Maridjan berselerakan. Ada lima mayat sudah kaku di dalam rumah Mbah maridjan.
Antara jasad yang ditemui jasad Mbah Maridjan sedang sujud. Jasad beliau sudah kaku dan di penuhi abu panas, Mayat Mbah di kenali berdasarkan ibu jari dan kopiah yang di pakainya.
Sebelum meninggal Dunia , Mbah meninggalkan pesana di laman Facebooknya pada
25 Oktober 2010
Mbah pernah memberitahu saudara-maranya beliau tidak akan meninggalkan Gunung Merapi kerana memikul Amanah Dalem Keraton Jogja menghamba diri pada Sultan Jogja Sri Sultan Hamengkubuwono X, Sekali Gus penjaga Gunung Merapi.

Buat Duit Dengan Broadband

Fakta Yang Perlu Anda Tahu Sebagai Agen Broadband

Salam dan tahniah saya ucapkan jika anda sedang membaca artikel ini. Artikel mengenai kerjaya sambilan sebagai agen broadband ini saya ambil dari pencarian hampir sebulan di internet. Ia sebagai pendedahan awal dan kefahaman yang perlu di ketahui untuk kita lebih selesa bekerja.

Untuk mereka yang telah aktifkan keahlian sebagai agen broadband syarikat Micropurple, saya kongsikan di bawah ini fakta yang perlu anda fahami dahulu sebagai agen yang sah kepada Micropurple Sdn Bhd. Semoga maklumat yang saya kongsikan ini memberi gambaran dan kefahaman gerak kerja kita. Teruskan membaca.

Apakah konsep program affiliate broadband Micropurple?

Program affiliate broadband Micropurple ini adalah program affiliate atau networking yang berasaskan kepada sales atau jualan. Program affiliate broadband Micropurple

* BUKAN program passive income yang bagi duit tiap-tiap bulan…
* BUKAN satu lagi program passive income…
* TIADA konsep 4D – ‘Duduk Diam Dapat Duit’ dalam program affiliate broadband Micropurple
* Komisyen atau duit hanya diperolehi apabila ada jualan atau sales yang berlaku sama ada oleh diri sendiri atau pun dari rangkaian
* Sama macam anda menjadi agen sama ada Streamyx, Celcom Broadband atau Unifi cuma di Micropurple anda berpeluang mendapat ‘overiding’ income bila rakan-rakan atau saudara mara yang anda lantik menjadi agen di bawah anda membuat jualan atau sales. Selain itu memang ada kelebihan-kelebihan lain yang saya akan ceritakan kemudian

Sebagai ahli apa yang perlu dilakukan untuk mendapat income?

Untuk mendapat income melalui program affiliate broadband Micropurple anda boleh lakukan dua (2) perkara atau dua (2) kerja

1. Anda promote broadband Streamyx, Celcom Broadband dan Unifi ikut seperti mana yang ada dalam pasaran dan daftarkan mereka yang berminat ke dalam sistem atas talian (online) yang disediakan oleh syarikat Micropurple. Anda akan dibayar komisyen terus ke akaun bank anda bila pendaftaran tersebut telah berjaya dilakukan dan pihak pengurusan sama ada dari TMNet atau Celcom atau Unifi telah berjaya memasang broadband seperti yang dimohon semasa pendaftaran.

2. Anda boleh lantik seberapa ramai downline dan latih mereka untuk buat jualan atau sales. Bila mereka berjaya membuat sales atau jualan anda juga akan mendapat overiding bonus dari hasil jualan mereka.

Apakah yang tidak perlu anda lakukan untuk mendapat income?

1. Anda tidak perlu membuat pemasangan untuk Streamyx dan anda bukan lah technician kepada TM, Celcom, Unifi atau Micropurple. Anda hanyalah promoter atau introducer. Kerja-kerja pemasangan dilakukan oleh pihak lain.

2. Jika mereka yang telah anda daftarkan ada masalah, nasihatkan mereka untuk terus menghubungi pihak TM, Celcom atau Unifi. TM, Celcom dan Unifi ada bahagian helpdesk masing-masing yang akan menguruskan masalah-masalah ini. Sekiranya anda ingin membantu mereka selesaikan masalah, itu adalah di atas inisiatif anda sendiri dan anda tidak akan dibayar untuk membantu mereka selesaikan masalah.

Adakah dengan menyertai program affiliate broadband Micropurple ini anda juga berdaftar sebagai reseller kepada TM, Celcom atau Unifi?

Tidak. Anda sebenarnya tidak berdaftar terus dengan TM, Celcom atau Unifi. Sebenarnya Micropurple yang berdaftar dengan TM, Celcom dan Unifi. Anda sebenarnya mendaftarkan diri kepada Micropurple dan anda adalah agen kepada syarikat Micropurple untuk sama-sama mencari peluang perniagaan sebagai agen pendaftaran Streamyx, Celcom dan Unifi melalui Micropurple.

Di kesempatan ni saya nak ambil peluang untuk kongsikan beberapa fakta yang anda perlu tahu mengenai Micropurple

* Micropurple BUKAN program duduk diam dapat duit, BUKAN pelaburan internet, BUKAN passive income, BUKAN MLM. Komisyen adalah berdasarkan kepada jualan atau sales.
* Tiada apa-apa bayaran keahlian untuk menjadi agen broadband Streamyx, Celcom Broadband dan Unifi di Micropurple. Pendaftaran adalah PERCUMA!
* TIADA bayaran pendaftaran, TIADA bayaran keahlian, TIADA bayaran pengurusan (admin)
* Jika anda tak buat sales, anda masih boleh dapat income bila downline-downline di dalam rangkaian anda membuat jualan atau sales.
* Micropurple adalah Rakan Niaga kepada SNS Network (M) Sdn Bhd
* SNS Network (M) Sdn Bhd adalah Top Reseller pada tahun 2009 kepada Telekom Malaysia (TM)
* Anda boleh daftarkan broadband untuk pelanggan anda di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak
* Anda boleh daftar Micropurple dan daftarkan akaun anda sendiri untuk Streamyx, Celcom Broadband dan/atau Unifi. Dengan cara ini anda secara tak langsung boleh dapat diskaun untuk pendaftaran tersebut. Broadband Dapat Duit (Diskaun) pun Dapat!
* Anda boleh promote Streamyx, Celcom Broadband dan Unifi melalui online dan offline.
* Secara ringkas, kita tidak ambil wang deposit dari pelanggan untuk produk Streamyx, Unifi, telefon kediaman dan telefon perniagaan. Hanya Celcom Broadband saja yang kita perlu ambil deposit dan bank-in ke Micropurple.

Semoga dengan kefahaman tugas kerja dan konsep affiliate broadband Micropurple, kita boleh mula membuat promosi tanpa ragu dan penuh komited.



Jika anda pelawat yang terjumpa blog ini dan masih belum mendaftar sebagai agen broadband, sila klik link ini:

http://bband.gotunetalk.com/WMP23144

Terima kasih dan salam kejayaan.


Benarkah Pengurus Shahir mengasari Peminat?

Apabila membaca satu artikel di sebuah forum popular, mereka bercerita tentang kekasaran seorang pengurus penyanyi popular, Shahir AF yang telah bertindak menolak dan memukul peminat ketika cuba bersalaman dengan Shahir sewaktu mereka menjaya siri jelajah untuk Anugerah Bintang Popular baru-baru ini.

Menurut penulis itu, peristiwa mengguris hati itu berlaku semasa sesi bergambar bersama artis berlangsung setelah majlis itu selesai, malangnya ketika suasana sesak kerana terlalu ramai yang mahu bergambar bersama Shahir, maka pengurus artis itu mengambil tindakan menolak dan ada juga yang melaporkan telah dipukul.

Aduhai... kasihan sungguh peminat-peminat Shahir, sudahlah mereka sanggup menunggu sehingga majlis selesai barulah dapat bergambar, tapi sudah sampai masanya, mereka pula dikasari.

Mungkin juga keadaan sudah menjadi terlalu sukar untuk dikawal, maka pihak pengurusan Shahir terpaksa melakukan sedikit kekasaran untuk mengelakkan artisnya terus-terusan diserbu.

ManggaMuda tak mahu salahkan mana-mana pihak, cuma berharap perkara sebegini tidak berulang lagi kerana apa pun keadaan yang berlaku di sana mungkin boleh diselesaikan dengan cara baik dan tidak perlu menggunakan cara yang kasar sebab yang menerima padahnya nanti adalah Shahir. Tak pasal-pasal namanya buruk akibat daripada cerita sebegini.

Tsunami Jepun berlaku selepas saintis beri amaran




Indonesia keluar amaran tsunami selepas gempa Jepun

JAKARTA: Indonesia, mengeluarkan amaran tsunami kepada penduduk Indonesia yang tinggal di kawasan timur negara itu termasuk Papua, Maluku dan Utara Sulawesi.
Penduduk kawasan itu dinasihatkan berjaga-jaga kemungkinan berlakunya tsunami susulan gegaran kuat di Jepun.
Gempa bumi bermagnitud 8.9 itu melanda Jepun hari ini, mencatatkan ketinggian ombak 10 meter yang mengakibatkan kapal dicampak ke pesisir pantai.

Angka korban cecah 900 orang - jepun
TOKYO: Angka kematian akibat gempa bumi terburuk dan tsunami di Jepun setakat ini mencecah 900 orang, menurut polis hari ini.

Agensi Polis Kebangsaan berkata, seramai 688 disahkan mati di kawasan gempa manakala 642 lagi masih hilang dengan 1,570 cedera.
Angka yang dikeluarkan polis itu tidak termasuk angka beberapa lagi pasukan polis di Bandaraya Sendai yang setakat ini sekurang-kurangnya 200 orang terkorban dengan 300 lagi mayat ditemui di sepanjang pesisir pantai. Ketua Setiausaha Kabinet, Yukio Edano, awal hari ini berkata pihaknya percaya lebih 1,000 orang maut dalam bencana itu.
Sambil mengakui usaha pasukan penyelamat dibebani dengan kejadian gempa berasingan di Pulau Honshu, beliau berkata kejadian tsunami itu memusnahkan 12,250 kediaman dan beberapa bangunan

Aliff Aziz Bercium Penuh Penghayatan


(GAMBAR)Aliff Aziz Bercium Penuh Penghayatan

alif aziz bercium

Kepada Alif Aziz, selamat bersedia untuk menjawap soalan siapakah gadis di dalam gambar bercium anda. Oh ya lupa nak ucapkan tahniah kerana berjaya mengfemeskan diri anda dengan sekelip mata melalui pengkantoian gambar ini. Tahniah!!!

Lagi gambar Aliff Aziz bercium dengan seorang gadis(nasub baik sorang, kalau 2 3 orang?) dengan membaca artikel ini sepenuhnya.

alif aziz bercium

gambar panas..








Aliff Aziz: Tak Pasti Siapa Perempuan Yang Dicium


Susah jugak jadi artis nie rupanya. Dah ramai sangat peminat sampai boleh tak ingat siapa yang kita cium. Itulah komen Aliff Aziz pasal gambar panas bercium dia. Adakah Aliff Aziz mempunyai short term memory problem? Atau memang hobi dia mencium mana-mana perempuan yang dia kenal? Takpun maybe sebab dah ramai sangat pompuan jadi mangsa ciuman dia sampai dah tak ingat yang mana satu pompuan dalam gambar tue?

Ini yang bertambah semangat kami nak menjadi seorang artis nie. Anda tak perlu kenal awek atau pakwe mana anda nak cium. Main bantai cium jer. Layannnnn jer. Biasalah kalau dah jadi artis. Femes sangat sampai peminat-peminat dan awek-awek beratur nak bercium dan berpeluk ngan kita. Buat macam Touch N go jer. Hehehe.

Apa-apa pun tahniah buat Aliff Aziz sebab berani mengaku sememangnya lelaki dalam gambar panas bercium Aliff Aziz yang kami keluarkan semalam adalah dia. Tahniah jugak sebab berani meminta maaf dan mengakui kesilapannya. Lain kali berhati-hati ye. Awak tue baru umur 18 tahun. Panjang lagi karier sebagai seorang artis. Jangan disebabkan gambar nie hancur pulak karier tue.

Pemilihan Aznil Untuk Naikkan Rating AF9


Kembali mengemudi program realiti paling popular, Akademi Fantasia musim ke-9 selepas tiga musim berehat daripada mengacarakan program itu, Aznil Nawawi kini kembali beraksi di pentas AF9, bermula 2 April ini.

Rungsing dihujani dengan pelbagai spekulasi apabila menerima tawaran untuk kembali pengacarakan program ini, Aznil juga menolak dakwaan kehadirannya dalam AF9, adalah satu tindakan Astro untuk menaikkan rating penyiaran mereka dalam sepanjang konsert kali ini.

"Pada saya tidak timbul soal rating, pengacara-pengacara sebelum ini juga telah melakukan tugas mereka dengan begitu baik sekali dan dengan pelbagai kelainan.

"Jimmy membawa AF menjadi lebih muda, Datuk AC Mizal pula dengan lawak-lawaknya dan Sarimah Ibrahim melakukan yang terbaik dan penuh gaya cita rasa wanita.

"Walaupun tidak mengacarakan program ini selama tiga musim, tapi AF tetap dalam hati. Saya yang memulakan AF, jadi saya teruja untuk melakukannya buat kali terakhir memandang ini adalah musim terakhir program ini.

"Ramai yang akan merindui program ini, jadi sebelum ia terus dikenang dan dirindui oleh peminat selepas ini, saya berhasrat untuk mengembalikan semua nostalgia perjalanan AF dari musim pertama hinggalah kelapan," jelas Aznil.



Merancang kelainan

Tidak ada siapa mampu menyangkal kebolehan Aznil dalam mengacarakan setiap program tidak kiralah ia berbentuk serius mahupun santai. Namun, jika lima musim AF terawal dahulu Aznil begitu verstail dalam mengemudi perjalanan program itu, adakah sekarang ini dia sudah bersedia untuk melakukanya semula?

"Daripada AF pertama sehingga kelima, saya tidak pernah merancang apa yang akan dilakukan di atas pentas. Segala rasa sedih, gembira, teruja dan sebagainya adalah lahir dalam hati saya sendiri sewaktu program itu berlangsung.

"Untuk musim ini juga begitu, tapi mungkin ada bahagian lawak-lawak yang sudah tidak boleh diterima oleh penonton lagi, dan ia sudah tidak dianggap lucu, jadi saya perlu berhati-hati dalam memilih kata-kata yang sesuai," luahnya.

Adira Nafi Cintai Pengkid!



Biarpun masih baru dalam bidang seni ini, finalis Akademi Fantasia musim kelapan, (AF8) ini sudah terlalu banyak terkena tempias kontroversi yang bisa menjatuhkannya.

Jika sebelum ini Adira dikaitkan mempunyai masalah disiplin, selepas menjalin hubungan bersama salah seorang pelajar AF8, Iwan, kini Adira dihimpit dengan gosip bercinta dengan seorang pengkid yang dikenali sebagai Z.

Ada yang menyebarkan kononnya Z sering menemai Adira ke majlis-majlis keramaian, Z juga dikhabarkan banyak menggunakan wang milik Adira. Terbaru, Adira dilaporkan baru sahaja membeli sebuah Ipad buat temannya itu.

Menghubungi Adira, dia menafikan segala gosip yang sedang bermain di ruangan udara seni sekarang ini. Jom kita ikuti apa kata Adira tentang hubungannya bersama Z.

Adira adakalanya tertekan dengan kontroversi

Benarkah Adira sekarang bercinta dengan wanita pengkid bernama Z?

Itu semua fitnah! dia hanya teman rapat saya dan hubungan kami sama sahaja seperti mana saya dengan kawan-kawan saya yang lain.

Saya tidak faham mengapa orang terlalu sensetif dengan perkara ini, Z juga wanita dan juga manusia, jadi mengapa pula saya tidak boleh berkawan rapat dengannya.

Saya bukanlah orang yang suka memilih kawan, siapa pun yang mahu berkawan dengan saya, dan mereka datang dengan ikhlas, saya pasti akan berkawan rapat dengan mereka, seperti mana Z.

Berapa lama Adira sudah mengenalinya?

Kami berjumpa sewaktu Konsert Reunion AF yang lalu, masa tu dia jadi floor manager untuk Astro. Selepas itu, kami terus berkawan sehinggalah sekarang.

Mungkin Adira terlalu kerap membawanya ke majlis-majlis terbuka, jadi ia membuatkan ramai orang sangsi?

Tidaklah terlalu kerap, jika ada sekalipun, hanya pada malam separuh akhir Muzik Muzik yang lalu, tapi dia hanya membantu saya sahaja, tapi kalau majlis anjuran Astro, Z memang selalu ada kerana dia buat pratikal di situ.

Saya hairan, salahkah saya bawa Z? Kalau artis lain datang bersama pengurus mereka yang terdiri daripada lelaki lembut, orang tidak syak apa-apa dan ia tidak pernah menjadi kontroversi.

Z hanya membantu saya sekiranya ada perkara yang tidak boleh lakukan seorang diri, itu sahaja. Kami tidak pernah beraksi mesra dan tidak pernah berkelakuan berlebihan sehingga boleh menimbulkan syak wasangka pada orang lain.

Benarkah Z selalu menggunakan duit Adira dan Adira baru sahaja menghadiahkannya Ipad?

Sejak saya berkawan dengan Iwan lagi, orang sudah mengatakan perkara sebegini padanya dan kini ia berjangkit pula pada Z.

Untuk apa saya beri duit pada mereka, sedangkan mereka sudah pun bekerja. Kenapa pula saya perlu hadiahkan dia Ipad? Lebih baik saya beli untuk diri saya sendiri, kerana saya pun belum memilikinya.

Selepas perkara ini bagaimana hubungan Adira dengan Z? Masih berkawan atau cuba menjauhkan diri?

Setakat ini saya cuba untuk tidak terlalu dekat dengannya, sebab perkara ini masih terlalu panas dan saya kasihan melihat Z yang terpaksa berhadapan dengan gosip sebegini.

Biarlah saya elakkan dahulu daripada bertemunya, saya tak mahu orang mengata dia macam-macam. Dia ikhlas nak berkawan dengan saya, tetapi sudahnya dia pula yang terkena tempias gosip sebegini.

Inilah penjelasan Adira, semoga selepas ini tiada lagi peminat yang sangsi dengan status sebenar Adira, dan tidak lagi bertanggapan buruk kepadanya.

CARA DAFTAR HEARTBEATS

Apakhabar kawan-kawan.

Saya pasti ada yang tahu pasal Heartbeat, dan ada juga yang belum. Pada yang dah tahu dan belum daftar tu, memang rugilah. Daripada kita hanya berblog je, lebih baik kita menjana pendapatan sampingan, kan? Kalau sebelum ni blogger lebih tertumpu kepada Nuffnang sahaja, kini kita tambah sumber pendapatan tu dengan menggunakan Heartbeat.






Dalam entri ini saya nak share CARA daftar akaun Heartbeat. Kalau berminat nak join Heartbeat ni, hanya klik BANNER KAT ATAS . , jom kita tengok caranya.

1. Pergi ke laman Heartbeat. Klik kat heartbeat.my yang dalam bulatan dalam gambar kat bawah ni.


2. Klik Create Account. Pastu daftarlah akaun seperti biasa.


3. Kemudian klik pula pada Join HB!Affliate dan daftar juga seperti biasa.


4. Bila dah daftar, scroll bawah sampai jumpa Click here, dan klik kat situ.


5.Dan selepas tu jumpalah icon . Klik Get A Code, then tampal kod tu di blog seperti biasa.

Biodata Peserta Mentor 5




Mentor :
Erra Fazira
Nama Penuh : Salmah Binti A. Asis
Nama Panggilan : Salma
Bangsa / Agama : Melayu/Islam
Asal : Tawau, Sabah
Umur : 21
Jantina : Perempuan
Pekerjaan : Kerani
Kenapa Mentor?
Semestinya Salma menyertai Mentor kerana minat dalam bidang nyanyian.

Harapan:

"Saya akan mengambil peluang ini untuk berusaha bersungguh-sungguh
dan buktikan bahawa saya bakal menjadi Juara Mentor. Terima kasih
kepada Mentor saya, Erra Fazira kerana memberi saya peluang menjadi Protégénya"





Mentor : Noh Hujan
Nama Penuh : Muhammad Faris Bin Mohamed Razali
Nama Panggilan : Ayish
Bangsa / Agama : Melayu/Islam
Asal : Shah Alam, Selangor
Umur : 21
Jantina : Lelaki
Pekerjaan : -
Ayish, gemar bermain bola sepak dan sering ke gym untuk menjaga stamina dan juga struktur badan. Bermula dengan bermain gong di sekolah menengah semasa berusia 15 tahun, dari situla permulaan Ayish dalam bidang nyanyian setelah mencuba untuk menyanyi di sekolah.

“Saya mahu menjadi Juara sekali gus membuktikan kebolehan saya dalam nyanyian dengan tunjuk ajar serta bimbingan Mentor saya, Noh dan semestinya ingin menjadi penyanyi yang berjaya”





Mentor : Edry Abd Halim
Nama Penuh : Nursyafiqah Nasratullah Bt Mohd Nor
Nama Panggilan : Iqa
Bangsa / Agama : Islam
Asal : Ampang, Selangor
Umur : 25
Jantina : Perempuan
Pekerjaan : Eksekutif Insurans

Dilahirkan di Johor Bahru dan dibesarkan di Kuala Lumpur. Mempunyai kelulusan dalam Pengurusan Pentadbiran. Suka bermain gitar dan bass and juga meminati bidang lakonan. Pernah mengadakan beberapa persembahan gig.

“Ingin maju setapak kehadapan dan menjadi yang terbaik, berbekalkan tunjuk ajar, dan didikan Mentor saya, Edry dan sudah pasti bergelar Juara Mentor musim ini”




Mentor : Afdlin Shauki
Nama Penuh : Ratnah Bt Awal
Nama Panggilan : Ratnah
Bangsa / Agama : Islam
Asal : Ampang, Selangor
Umur : 26
Jantina : Perempuan
Pekerjaan : Penari Sambilan
Suka membaca novel di waktu lapang dan kebanyakan koleksi adalah berbahasa Inggeris. Menari juga adalah sebahagian dari hidup saya selain nyanyian kerana ia penting untuk menjaga kesihatan dan stamina.

“Harapan saya adalah untuk bergelar Juara Mentor dan memenangi RM100,000! Saya akan menggunakan peluang saya untuk menimba ilmu dan pengalaman dari Afdlin Shauki dan juga tenaga pengajar yang lain. Saya ingin menjadi penghibur yang berjaya satu hari nanti”





Mentor : Datuk Sharifah Aini
Nama Penuh : Nurshiha Binti Mohd Zikir
Nama Panggilan : Shiha
Bangsa / Agama : Islam
Asal : Kuala Lumpur
Umur : 24
Jantina : Perempuan
Pekerjaan : Sendiri

Shiha, di lahirkan dan dibesarkan di Pulau Pinang sering bermain boling atau pergi karaoke di waktu lapang. Shiha mula menyanyi secara serius setelah berhijrah ke Kuala Lumpur kira-kira 6 tahun lalu.

“Saya mahu menimba ilmu dan pengalaman dari Mentor saya, Datuk Sharifah Aini agar boleh melangkah ke tahap yang lebih tinggi. Saya akan menggunakan platform sebaik mungkin supaya saya boleh memenangi pertandingan ini!”





Mentor : Rahim Maarof
Nama Penuh : Aiman Hakin Bin Ridza Abdoh
Nama Panggilan : Aiman
Bangsa / Agama : Islam
Asal : Shah Alam, Selangor
Umur : 22
Jantina : Lelaki
Pekerjaan : Pelajar

Selain menyanyi dan bermain gitar, hobi Aiman ialah bersukan. Bola Sepak adalah sebahagian dari hidup Aiman dan pernah mewakili negara ke Kelayakkan Piala Dunia U17. Pengalaman yang tidak akan dilupakan adalah semasa bermain bola sepak bersama skuad Bayern Munich.

“Saya ingin menambahkan pengetahuan saya tentang muzik dan nyanyian dari Mentor saya, Rahim Maarof dan ingin menjadi seorang penyanyi yang Berjaya”



Unique personalised gifts for you

The unique style for someones special or for yours own decoration



We can print any of your lovely picture & digital photo to ceramic tile, frame it as a special home decor idea.

Create a tile from a picture of your children or grandchildren, your new home, or give a personalized gift for a wedding or new baby.


It is a trendy home decorative ideas nowadays. Our iron trivet and personalized tile gift set will add charm and decor to your home area.


Different sizes and different frame for you to choose, let us enjoy home decorating!!

11cm X 11cm | 15cm X 15cm | 20cm X 15cm | 20cm X 20cm













Design personalized t-shirts online by searching from our various of unique design ideas. You can choose from our t-shirt design ideas such as HOROSCOPE TEE, I LOVE TEE, MESSAGE TEE, PHOTO TEE & COUPLE TEE. You find the design that you desire, pick the shirt size and quantity, we'll print it and ship it.

You can choose a funny or meaningful image with a cool saying to create a t-shirt. In addition, you can also choose to use text only with your creativity in order to create your personalized t-shirt.

Personalized t-shirts are suitable to use as gifts for a gang of friends or classmates as well. For example, you can print "BeSt Friend" with the group/class photo on t-shirt as a graduation gift, birthday gift or just for FRIENDSHIP.


There are more uniques item here click this ads:






OR BE A MEMBERS OF HEARTBEAT
Refer friends to register : When you refer a friend to join HB!Affiliate as affiliate.
RM2 earned for qualified affiliate.
Self purchase : 20% of total purchase amount. Excluded delivery fee.
eg: If you purchase magic mug at RM40, your earning will be RM8.
Referral purchase : 15% of total purchase amount.
eg: If your referral purchases magic mug at RM40, your earning will be RM6.
Banner / text link clicks : RM0.04 per genuine click.
Only genuine clicks from unique IP address each day are counted.
Feedback : RM5 for constructive feedback to us.
Survey / Polling : RM3 for the participation in our survey or polling.
Testimonial : RM10 for testimonial with photo & at least 300 words on our unique gift giving ideas.
Bonus : Additional bonus will be awarded when total purchase amount of self purchase and referral purchase in a month are as below:-

more than RM300 - additional RM20.00
more than RM500 - additional RM30.00
more than RM700 - additional RM50.00

Happy 4th birthday to Nuffnang

Time to fling around some confetti and pop the party poppers while we blow the candles on our birthday cake because believe it or not, Nuffnang will be turning 4 today! We know we always say this but seriously, can you believe how time flies? It feels like it was just yesterday that we celebrated our 3rd anniversary, and waddya know, another year has passed us by!

It has been 4 wonderful years since we started this blogging community, and we really have come a long way to get to where we are now. We know we’re all where we are today because of you guys, so we would like to take this opportunity to thank each and every one of you for sticking with us in spite of a couple of rough patches here and there :)

It wasn’t always a bed of roses on our way to becoming the leading blogging community that we are today, as online advertising was still new to Malaysia back then, and the majority of us were still skeptical about the benefits an online advertising company could provide. Needless to say, we had very little trust from the people but we held strong. Even when the team consisted of less than 10 people, we believed in each other and most importantly, we believed in our business.

Amazingly, in just the short span of 4 years, we have grown from a small community of a few hundred to a network serving over 200,000 bloggers across 5 different countries – Malaysia, Singapore, the Philippines, Australia and China! We’re really glad that we have such a vibrant community here, where everybody goes “AYE!” whenever there’s a new event, contest, movie screening or basically any community gathering going on.

Anyway, we would like to give all of you a big thank you once again for supporting us so far. And to show you just how much we mean it, we even wrote a little poem for you – we hope you like it! :D

We can’t get you a Ferrari or sexy Lamborghini,
We can’t offer you a bungalow, not even a single storey,
But we really do love you, we hope you know it’s true,

Berita Nuffnang

'I Am Number Four' Hanya Gah Pada Efek & Aksi

Hero baru Hollywood, Alex Pettyfer sebagai John Smith/Number Four dalam filem I Am Number Four.

DUA aspek yang mengagumkan tentang I Am Number Four (IANF) adalah paparan aksi dan teknik imej penjanaan berkomputer (CGI) yang menyaluti kemas babak demi babak.

Penelitian yang dicurahkan terhadap kesan khas dan audio filem arahan D.J. Caruso ini cukup mengujakan sehingga tampak realistik.

Bagai melengkapkan lagi pakej filem ini, perjalanan IANF dipacu deras oleh barisan bintang muda yang segar dan bertenaga.

Nama-nama seperti Alex Pettyfer, Dianna Agron, Teresa Palmer dan Callan McAuliffe mungkin masih asing bagi segelintir penonton, namun persembahan mereka berada pada tahap yang baik.

Sekalipun tidak mencapai merit cemerlang dan memukau, aksi mereka tetap meyakinkan dan seiring dengan kepantasan filem ini.

Sebagai pelakon utama, pesona Pettyfer tidak menonjol pada lakonannya. Sebaliknya, aktor berusia 20 tahun ini lebih menyerlah pada ketampanan dan sisi fizikal yang memang layak bergelar hero.

John (Alex Pettyfer) menjalin hubungan cinta dengan rakan sekolahnya, Sara (Dianna Agron).

Apa pun, kekurangan itu mungkin berpunca daripada garapan lemah yang disuntik oleh Caruso terhadap watak John Smith/Number Four itu sendiri.

Justeru, potensi sebenar model berbangsa Inggeris ini secara tidak langsung terbatas untuk melakukan lebih daripada itu.

Yang menarik tentang watak John Smith/Number Four adalah kebolehan luar biasa yang dimilikinya seperti 'telekinesis' iaitu kebolehan untuk bergerak pantas dari satu poin ke poin lain dan 'lumen' iaitu kebolehan menghasilkan cahaya dan haba daripada tapak tangan.

Dek tarikan kuasa itu, pada kebanyakan waktu kita tidak dapat menyangkal bayangan siri televisyen popular seperti Smallville atau Roswell.

Sementara itu, himpunan tiga lagi bintang muda iaitu Dianna Agron (sebagai Sara Hart), Teresa Palmer (Number Six) dan Callan McAuliffe (Sam Goode) juga tidak mengecewakan tetapi tidak meninggalkan impak luar biasa.

Namun, kepentingan watak mereka tidak boleh dinafikan kerana turut berperanan hingga ke titik akhir.

IANF berkisar pada remaja makhluk asing dari planet Lorien iaitu Number Four yang dihantar ke bumi bersama lapan lagi mahkluk asing lain ketika kanak-kanak bagi menyelamatkan diri daripada serangan bangsa Mogadorian.

John/Number Four dilindungi oleh penjaganya Henri (Timothy Olyphant) daripada ancaman puak Mogodorian.

Di bumi, Number Four menjalani kehidupan seperti manusia biasa dengan menggunakan identiti John Smith.

Tidak berseorangan, John dilindungi oleh penjaga juga mentornya, Henri (Timothy Olyphant) yang diamanahkan untuk melindungi John pada setiap masa.

Aksi dan debaran kian memuncak apabila status dan lokasi John mula dikesan oleh puak Mogadorian. Dalam usaha untuk menyelamatkan diri, John ditemani Sara dan seorang lagi rakan sekolahnya Sam.

Kemunculan seorang lagi makhluk asing iaitu Number Six (Teresa Palmer) menguatkan lagi gandingan mereka dalam memerangi serangan Mogodorian.

Jika disukat pada plot filem ini, cerita mahkluk asing yang menumpang di muka bumi, menyamar sebagai manusia dengan identiti palsu dan berdepan kuasa jahat, bukanlah satu wadah baru.

Gandingan Number Four dan Number Six (Teresa Palmer) menentang Mogodorian.

Bagaimanapun, kebijaksanaan tenaga produksi yang dicetuskan oleh pengarah dan penerbit filem terkenal Michael Bay memanipulasi elemen aksi, emosi dan kesan khas menjadikan IANF tampak gah dan mengghairahkan daripada realiti sebenar.

Agak meralatkan juga apabila Bay tidak dapat mengemudi projek filem ini kerana sudah terikat dengan sekuel Transformers: Dark of the Moon ketika IANF memulakan produksi.

Jika filem ini mendapat sentuhan Bay, mungkin kepincangan pada garapan dan skrip IANF mampu dipertingkatkan.

Sekadar cukup rasa dan sarat dengan aksi dan efek, hidangan IANF dirasakan cukup mengujakan untuk memancing kaki wayang terutamanya muda-mudi untuk ke pawagam.

  • FILEM: I Am Number Four
  • ARAHAN: D.J. Caruso
  • LAKONAN: Alex Pettyfer, Timothy Olyphant, Dianna Agron, Kevin Durand, Teresa Palmer dan Callan McAuliffe
  • GENRE: Aksi/Sains Fiksyen/Ngeri
  • DURASI: 1 jam 50 minit
  • EDARAN: Walt Disney Pictures
  • TAYANGAN: 24 Februari 2011

Followers