Pentas Hidup: Hari Kekasih - Hari kasih sayang

Hari Kekasih - Hari kasih sayang

14hb Februari, Rata-rata rakyat malaysia celebrate hari kekasih-ari bergerek.Tak lama lagi tue 2, 3 hari nie.. makin ramai penjual bunga menjual bunga kat tepi-tepi jalan, terutama sekali bunga Ros,yang paling laris. Patung, kad mesti ada, sekurang ada yang nak tempah, atau beli terus kat kedai yang dah sedia ada. Mana yang nak tarik hati pasangan nya pun mesti nak buat cara yang kreatif.. ada yang buat kejutan sekali, Nak bagi hadiah yang paling special .
Jangan buat pasangan mati terkejut dah, kerana nak suprised giler kat pasangan..
Tue... lah cara nak tarik hati pasangan, ada pulak yang ambik tarikh tue nak lafazkan kata-kata cinta yang lama terpendam dan semakin berkarat, jangan pendam lama-lama, nanti sakit jiwa.

Ni lah al kisah pasangan nak celebrate hari kekasih atau hari kasih sayang.. bukan untuk pasangan bercinta jer, Untuk orang-orang tersayang pun boleh, teristimewa sekali orang tua kita.
Ajaklah parents makan kat restoran mahal-mahal ker kalau tak cukup bajet restoran murah pun boleh, janji makanan tu sedap.. kalau tak sedap merungut la dia orang, kalau yang tak merungut tak per.
Untuk pasangan kekasih yang kopakpulak.. tak de sen2.. tak payah ajak kekasih keluar.
Bagi jer bunga dan coklat. tak la banyak duit tu keluar, nanti nak ajak tengok wayang pulak.. pergi makan ker.. last2 pergi shopping mana nak lari lebih baik elakkan. atau bagi seribu satu alasan yang masuk dek akal
Bagi yang ader duit tapi tak cukup bajet, ajak ler pergi restoran yang dah khas anda plan kan . risik risik la dulu makanan kat restoran tu mahal ke tak, Buatlah pesanan dalam kuatiti yang patut .. tak payah banyak-banyak, sure tak makan habis punya sebab .. kalau yang baru 2, 3 kali jumpa tu mesti masih malu-malu kucing.
Trik anda nak mengorat dan ambik hati tue kena dengan tempat, jangan pulak terover sangat
nanti kekasih anda meluat pulak dengan anda.. kalau tak malu jugak buat jer la.. comform pompuan tu cari lain.


Pandangan Islam mengenai Hari Valentine's

Perayaan Valentine’s Day di masa sekarang ini mengalami menaikan sikap dan semangatterutama remaja. Dizaman Romawi, sangat berkait rapat dengan dunia para dewa dan mitologi sesat, Bagi orang Kristen dijadikan bahagian dari simbol perayaan hari agama, maka di masa sekarang ini bagaikan trends dan dengan pergaulan bebas muda-mudi. Mulai dari yang paling sederhana seperti berpesta, , bertukar hadiah hingga terjadinya zina secara legal. Semua dengan mengatasi dinamakan semangat cinta kasih sayang.

Dalam semangat hari Valentine itu, ada semacam kepercayaan bahwa melakukan maksiat dan larangan-larangan agama seperti berpasangan, berpegang tangan, berpelukan, berciuman, bahkan hubungan seksual di luar nikah di kalangan sesama remaja itu menjadi boleh. Alasannya, semua itu adalah ungkapan rasa kasih sayang, dan dalam islam ia berlandaskan nafsu belaka.

Bahkan tidak sedikit para orang tua yang merelakan dan memaklumi anak gadis mereka saling melempiaskan nafsu dengan teman lawan jenis mereka, hanya semata-mata kerana beranggapan bahawa hari Valentine itu adalah hari khas untuk mengungkapkan kasih sayang.

Padahal kasih sayang yang dimaksud adalah zina yang diharamkan. Orang barat memang tidak dapat membezakan antara cinta dan zina. Ungkapan make love yang ertinya bercinta, seharusnya cinta yang terkait dengan perasan dan hati, tetapi setiap kita tahu bahawa makna make love atau bercinta adalah melakukan hubungan kelamin atau di katakan zina.

Di dalam syair lagu romantis barat yang juga melanda begitu banyak lagu pop di negeri ini, ungkapan make love ini bertaburan di sana sini. Buat orang barat, berzina memang salah satu bentuk pengungkapan rasa kasih sayang. Bahkan berzina di sana merupakan hak asasi yang dilindungi undang-undang.

Bahkan para orang tua pun tidak punya hak untuk menghalangi anak-anak mereka dari berzina dengan teman-temannya. Di barat, zina dilakukan oleh siapa saja, tidak selalu Allah SWT berfirman tentang zina, bahwa perbuatan itu bukan hanya dilarang, bahkan sekedar mendekatinya pun diharamkan.

Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.

(QS Al-Isra’: 32)

Wassalamu ‘alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Followers